TORT ESZTERHAZY CU CREMA DE FRISCA SI GLAZURA DE CIOCOLATA

mal



Oooohoo,   e muuuult de cand i-am pus "gand rau" acestui minunat si consacrat tort.
L-am incercat cu diverse ocazii , in vizitele noastre prin Ungaria.
Am si dovada ;)



 Insa, tare mult mi-am dorit sa-l prepar chiar eu...pentru ca...desi l-am mancat pe cel de la cofe, tot mai bun a iesit al meu :).

 ( Trebuie sa stiti ca reteta acestui tort este revendicata de catre unguri si ca pentru ei este un tort cu traditie, la care tin tare mult... gasiti amanunte pe Google ;)  )

Conceptul in sine e minunat... blaturile sunt de fapt bezea cu nuca prajita, crema e fina si diafana ... cu gust senzual de portocale.
Impreuna fac un tot unitar irezistibil.

Iata ingredientele  si modul de preparare  pentru bezea :

-10 albusuri
-300 g zahar fin ( nu neaparat praf, dar sa aveti grija sa nu fie cu cristale prea mari )
- 300 g nuca prajita si macinata
- 20 g faina

Am prajit nuca in cuptor, am lasat-o sa se raceasca....apoi am frecat-o in palme ca sa se dezlipeasca pielita.

Abia apoi am macinat-o .
Am pregatit din start 500 g de nuca... veti vedea  pe parcurs de ce.


Pentru o bezea de calitate, bateti mai intai bine albusurile ( la temperatura camerei ) apoi adaugati treptat zaharul si le  mai bateti  impreuna pana simtiti la mana ca s-a ingrosat bine. ..iar bezeaua formeaza turturi cand ridicati paletele mixerului din bol.
 Adaugati apoi nuca si faina si le incorporati bine in bezea

 Cum se coc  foile de bezea:

Pregatiti o tava dreptunghiulara si decupati 5 foi de copt cat sa acopere fundul tavii.
Desenati pe fiecare  foaie de copt un cerc  cu diametru de cca 24 cm, ajutandu-va de un castron/ bol sau tava de copt.
Impartiti bezeaua in 5...apoi asezati-o in interiorul fiecarui cerc.


Coaceti la 210* cca 10-12 minute.

Dupa ce se racesc foile, le dezlipiti cu grija de pe hartie , eventual folosindu-va de un cutit sau spatula.

Si acum , sa trecem la crema.

Dar mai intai o lamurire....
 In reteta originala, crema  se face cu unt... cu mult unt , cca 300- 400g.
Nu-i vorba ca nu-mi place si cu unt, dar eu am vrut sa incerc s-o fac cu frisca (naturala ) .
Si bine am facut.... pentru ca a iesit deosebit de pufoasa si foarte usoara.

Ingrediente si modul in care am ales sa fac eu crema  :

-10 galbenusuri
-600 ml lapte
- 6 linguri faina
- 12 linguri zahar
-  semintele de la jumatate de baton de vanilie + batonul.
- 2 linguri gelatina ( hidratata in cca 75 ml apa )
- 400 ml frisca naturala batuta , dar nu foarte tapana... mai lejer.
- 100 g nuca prajita, macinata
- 50 ml coniac Metaxa 7 *
-  coaja rasa de portocala


Se pune la fiert 400 ml lapte cu batonul de vanilie si semintele acestuia.
 Restul de lapte  se amesteca impreuna cu faina si galbenusurile.
Cand laptele da in fiert sa adauga zaharul.
Apoi se pune si amestecul de faina , trecut prin sita.
Se fierbe pana se ingroasa crema ( cca 5 minute) amestecand incontinu. Inainte sa stingeti focul, adaugati nuca.
 E bine sa fierbeti crema intr-o oala cu fund dublu.
La final o acoperiti cu folie transparenta si o lasati sa se raceasca bine.

Cand se raceste  crema fiarta, o amestecati cu frisca batuta...apoi adaugati gelatina dizolvata , coniacul si coaja rasa de portocala. Daca aveti lichior de portocale, puteti sa puneti . Eu n-am avut si am improvizat ;)


O sa va pun linkuri catre siteurile de unde m-am inspirat ... si daca credeti ca e mai simplu sa urmati metoda de acolo, faceti cum va pica mai bine.

http://aprosef.hu/eszterhazy_torta

Si un video postat de Farkas Vilmos, un renumit cofetar ungur.

https://www.youtube.com/watch?v=0n6XqxTDJ1c


Pentru asamblare, puteti viziona filmuletul...desi e foarte simplu.

Aveti nevoie insa de un cerc de cofetarie , in care sa montati tortul.... sau  puteti folosi inelul de la tava de copt cu fund detasabil.

Trebuie sa incepeti si sa terminati cu blat...astfel incat, la final sa aveti 5 blaturi si 4 creme.
Daca doriti puteti pastra putina crema si pentru margini, dar nu e neparat obligatoriu.
Puteti sa le ungeti si cu gem de caise, daca e nevoie.

Dupa ce asamblati tortul, il acoperiti cu folie si il dati la frigider cel putin 4-5 ore.

Pentru tusa finala aveti nevoie de :

-  150g  ciocolata alba + 2-3 linguri de frisca naturala lichida
- 50 g ciocolata neagra + 2-3 linguri de frisca  naturala lichida
- cca 100g de gem fin de caise
- cca  50-100 g nuci macinate.

 Tusa finala :

Mai intai scoateti tortul din cerc si aranjati-i marginile, finisandu-l frumos... fie cu crema pastrata, fie cu gem.
Puneti gem si pe foaia de sus , niveland bine , astfel incat sa fie bine acoperita.

Ciocolata se topeste pe baie de aburi.
Intai se toarna ciocolata alba, care se niveleaza cu o spatula.
Apoi se fac cercuri cu ciocolata neagra. Va puteti servi de o punga, in care puneti ciocolata topita, apoi ii taiati un colt ( in loc de con ).
Cu o scobitoare trasati linii incepand din centru catre exterior, ca sa obtineti mult ravnita "panza de paianjen", decorul care scoate acest tort in evidenta.



Din cate am dedus eu, in reteta originala se foloseste fondant in loc de ciocolata.
Daca accesati videoul o sa vedeti.
Totusi, eu am preferat ciocolata, deoarece nu ma dau in vant  dupa fondant.
La final imbracati marginile tortului in nuca macinata ramasa.
Acum aveti tortul Eszterhazy gata :).




Pare complicat, dar nu e.
E ceva de lucru, dar merita, va asigur.
Dupa cum deja ati observat , seamana mult cu tortul Egiptean, desi sunt cateva elemente care le disting.
Inclusiv gustul.



Mult spor si fiti binecuvantati !






Tags: , , , , , ,
Share on Google Plus

Despre: http://adriana-lucia-dragosteainbucate.blogspot.com/ - Dragostea in Bucate

Pe pagina mea veti gasi retete simple, usor de preparat si deloc costisitoare. De la dulciuri ,aperitive, feluri de baza ...pana la conserve , toate retetele sunt testate si retestate de catre mine si multi altii. Nu trebuie sa fiti mari bucatari pentru a le incerca si voi, doar sa aveti dorinta de a gati si dragostea pentru stat in bucatarie. Va astept cu dragoste sa gatim impreuna !
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comentarii :

Trimiteți un comentariu

daca doriti sa comentati :